Efter mer än ett års förberedelser gick BIO-Europe i Stockholm av stapeln den 4-6 november. Närmare 6000 beslutsfattare deltog, och över 32 000 möten hade bokats in under dagarna.
Stockholm Business Region tog fram sex olika filmer för att marknadsföra Stockholm inför mässan. Syftet var att dra nytta av den internationella målgruppens uppmärksamhet. Johan Christenson på HealthCap och Matti Sällberg på ATMP/Karolinska var några av dem som var med i filmerna.
– Vi ville både dra nytta av den värdefulla målgrupp som besökte oss, och visa upp både Stockholm och Uppsala. Därför anordnade vi dagen innan mässan tre studieturer, som gick till Hagastaden, Testa Center i Uppsala samt till Nobelmuseet. Denna dag avslutades med stor mottagning i Stockholms vackra stadshus, berättar Ylva Hultman som är Head of Life Science på Stockholm Business Region.
Under mötets officiella invigning öppnade vice Stadsminister Ebba Busch, följt av Finansborgarrådet Karin Wanngård. Båda lyfte life science som en mycket viktig bransch. Key Note Speaker var professor Mathias Uhlén. Han intervjuades om sitt entreprenörskap mer mera, av Stockholm Science Citys vd Ylva Williams.
Ebba Busch, Karin Wanngård, Mathias Uhlén och Ylva Williams.
Under BIO-Europe genomfördes också ett antal rundabordssamtal i den svenska montern JoinSweden. I Stockholmsdelen var precisionsmedicin och kliniska prövningar heta ämnen.
Dagen efter BIO-Europe ordnade Stockholm Business Region ytterligare en besökstur i Hagastaden. Den började i Forskaren och här talade Micael Averborg (Vectura) och Emelie Antoni (AstraZeneca). Turen avslutades i Aula Medica och här talade Anna Wedell (Karolinska Universitetssjukhuset), Matti Sällberg (Karolinska Institutet), Per Lek och Per Arvidsson (SciLifeLab) och Sara Gunnerås (KI Science Park). Deltog gjorde utländska läkemedelsbolag och personal från ambassader.
– Turen blev mycket uppskattad, och flera konkreta diskussioner initierades, säger Ylva Hultman.
Nu är stafettpinnen överlämnad Wien som har BIO-Europe 2025.