Femtech-bolaget Ovulai utvecklar en digital behandlingsapp för kvinnor som lever med kroniska kvinnosjukdomar. Teamet delar en passion för att förbättra ett underprioriterat område; kvinnors hälsa. De är data-drivna teknikkvinnor, och de flesta har studerat på KTH.
– Vår idé började för drygt 2,5 år sen när vi själva upplevde besvär med oregelbunden mens, akne och kraftiga menssmärtor. Efter att ha pratat med vänner insåg vi att det var många som gick igenom liknande besvär, berättar Leyla Ali Dholey, som är vetenskapschef och marknadsföringschef på Ovulai.
De genomförde en marknadsundersökning med över 1000 kvinnor och fann att 90% av de svarande hade mens-, gyn- eller hormonrelaterade problem. De insåg att det fanns en stor efterfrågan på en lösning som kunde angripa grundorsakerna till problemen istället för att bara hantera symptomen.
På bilden från vänster: Katarina Stojanovic, Sandra Liljeqvist, Kristina Stojanovic och Leyla Ali Dholey.
Berätta mer om er bakgrund?
– Tillsammans har vi kompetens inom entreprenörskap, medtech och mjukvaruutveckling. Vi stöds av experter inom gynekologi, nutrition, träning och psykologi, vilket gör att vi tillsammans skapar den mest optimala digitala plattformen (”digital theraputics”) för användarna, säger Leyla Ali Dholey.
Efter marknadsundersökningen började de utveckla den första digitala behandlingsappen för kroniska gynekologiska tillstånd som endometrios, PCOS eller PMS/PMDS. Dessa hade störst efterfrågan på hjälp, för kvinnor har ofta svårt att få diagnos och vägledning för att må bättre.
– Vi hoppas kunna hjälpa kvinnor att förstå sina egna kroppar bättre, och därigenom förbättra sin livskvalitet, fortsätter hon.
10-20% av kvinnor drabbas av PCOS
PCOS (polycystiskt ovariesyndrom) drabbar upp till 10-20% av kvinnor i fertil ålder och är den vanligaste hormonella obalansen. PCOS medför svårigheter att bli gravid, oönskad hårväxt, okontrollerbar viktuppgång och ökar risken för följdsjukdomar som typ 2-diabetes, livmodercancer och psykisk ohälsa.
– Idag tar det i genomsnitt minst två år att få en diagnos. Kvinnan genomgår minst sju läkarbesök för att få rätt behandling, vilket resulterar i personliga kostnader på i snitt 1800 kr per månad samt mer än 12 000 000 kr som sjukvårdsbelastning, förklarar Leyla Ali Dholey.
87% av dem som har fått en diagnos upplever dessutom en brist på både kunskap och stöd från sina vårdgivare, särskilt när det gäller den mest effektiva behandlingsformen, vilket är livsstilsförändringar. Ovulai strävar efter att skapa en mer jämlik vård för kvinnor genom att vägleda dem: från symptom till diagnos och till behandling så att de får rätt vård i rätt tid.
– Vår vision är att förbättra livet för kvinnor som lever med kroniska diagnoser och erbjuda stöd mellan läkarbesöken. Det gör vi genom att individanpassa data-driven behandling och göra den tillgänglig för alla, säger hon.
Hur arbetar ni med er målgrupp?
– Sedan dag ett har vi arbetat nära målgruppen, alltså kvinnor som lever och lider av PCOS. Vi utvecklar hela tiden vår produkt tillsammans med dem och utefter deras behov, berättar Leyla Ali Dholey.
De blev varmt välkomnade in i communityn på sociala medier där målgruppen samlades för att hjälpa varandra, eftersom de inte fick hjälp någon annanstans. Appen har fått överväldigande positivt mottagande sedan lanseringen. Många användare har varit tacksamma över den lättillgängliga och evidensbaserade informationen.
– Många användare säger att appen har hjälpt dem att äntligen få kontroll över sin diagnos och även en bättre förståelse för sin egen kropp, säger hon.
Efter bara en månad kunde Ovulai-teamet se en förbättring av livskvaliteten med 30% bland användarna. Nu, sex månader efter lanseringen av appens betaversion, har Ovulai över 2000 användare och en användarnöjdhet på 89%.
– Vi har skapat en egen PCOS-community på vårt Instagram-konto där vi dagligen interagerar med våra användare och lyssnar på deras feedback och behov för att förbättra vår produkt. Genom att arbeta nära både patienter och vårdgivare har vi lyckats skapa en produkt som gör en verklig skillnad i människors liv, berättar Leyla Ali Dholey.
Hur arbetar ni med vårdgivare?
För att ge målgruppen en helhetslösning för hälsa och välbefinnande samarbetar Ovulai med vårdgivare från olika områden, t.ex. gynekologer, dietister, psykologer och personliga tränare med fokus på kvinnohälsa. Livsstilsförändringar utgör den första rekommenderade behandlingsformen, därför har de utvecklat approgrammen i samarbete med dessa tvärfunktionella experter.
– Vi är stolta över att samarbeta med ledande forskare inom fältet för att säkerställa att vår information alltid är evidensbaserad och uppdaterad med den senaste forskningen och riktlinjerna inom området, säger hon.
Det är en stor efterfrågan på appen från vårdgivare som ser plattformen som en avlastning i sitt arbete. Ovulai hoppas kunna initiera en pilot eller samarbete inom en snar framtid för att vidareutveckla sitt koncept och stärka sin position på marknaden.
Vilken var den största utmaningen som nystartat bolag?
– Liksom för många andra har det varit att säkra finansiering för att kunna accelerera och möta den efterfrågan som finns. Statistiken visar att mindre än 1% av riskkapital går till kvinnliga grundare, förklarar Leyla Ali Dholey.
Femtech är en marknad som fortfarande betraktas som nischad av många investerare trots att det är en ”biljon dollar market” – kroniska kvinnosjukdomar påverkar 1,6 miljarder kvinnor, varav 400 miljoner lider av PCOS. Marknaden är värderad till 11 miljarder dollar.
– Vi ser oss själva som pionjärer inom femtech-branschen. Det finns inte någon att jämföra sig med, och det finns ingen statistik som visar vårt företags potential. Vi är tacksamma över att ha fått med oss fantastiska investeringsänglar, som delar vår passion och tror på oss som team, säger hon.
Vilken hjälp har ni fått från KTH Innovation?
– Vi inledde vår affärsresa tillsammans med KTH Innovation. Den erfarenheten har varit ovärderlig för oss som förstagångsentreprenörer. Förinkubationsprogrammet hjälpte oss att ta idén och förvandla den till verklighet, berättar Leyla Ali Dholey.
Ovulai fokuserar nu på att vidareutveckla appen för att uppfylla användarnas behov, öka varumärkeskännedomen och nå ut till sin målgrupp så att fler får vetskap om hjälpen som finns att få. De sitter idag på Sting, och får ytterligare hjälp för att skala företaget till att bli framgångsrikt. Leyla understryker Ovulai-teamets stolthet över förtroendet från KTH Holding och Propel Capital på Sting. De har just öppnat en ny finansieringsrunda i hopp om att få med sig fler som tror på vår vision och ser potentialen.
– Vi är övertygade om att vår uthållighet och drivkraft kan göra vår vision till verklighet och göra en positiv skillnad för kvinnor runtom i världen, säger hon.
Var är ni om fem år?
– Då är Ovulai den främsta digitala plattformen för behandling av PCOS, och rekommenderas av vårdgivare till alla nydiagnostiserade, säger hon.
För att uppnå detta krävs att appen är CE-märkt som medicinteknisk produkt, med kliniska studier som stöder dess effektivitet och symtomlindring. De strävar efter att inom en snar framtid uppnå detta. De hoppas också kunna expandera till fler länder för att nå en bredare målgrupp, innan de eventuellt börjar behandla andra diagnoser.
Women in Business (WiB) är ett nätverk som hittar vägar att finansiera bolag som drivs av kvinnor. I februari skedde den första WiB-galan där framgångsrika entreprenörer prisades och hyllades. Där korade bl.a. Årets Framtidslöfte, som blev Leyla Ali Dholey.
Hur känns det att vara Årets Framtidslöfte?
– Det är fantastiskt att få uppmärksamhet på detta vis! Att bli erkänd av andra framgångsrika kvinnor inom näringslivet och särskilt för kvinnors hälsa, är verkligen en ära för oss på Ovulai. Vinsten har gett oss en enorm boost av motivation att fortsätta utveckla Ovulai och hjälpa kvinnor att ta kontroll över sin hälsa och vi känner oss nu mer motiverade än någonsin att nå våra mål, avslutar Leyla Ali Dholey.
Länk till Sting och Propel Capital >>
Text: Christina Jägare