”För att få fler investeringar måste vi berätta om våra styrkor”

Stockholm Business Region (SBR) är Stockholms officiella näringslivs- och destinationsbolag. Uppgiften är att lyfta fram Stockholm som en av världens mest innovativa, hållbara och kreativa huvudstäder. Ylva Hultman är Head of Life Science på SBR. För att stötta de 55 kommuner som ingår i SBR, jobbar hon med att få till fler utländska investeringar, etableringar, och samarbeten mellan t.ex. läkemedelsbolag och akademi. Ett exempel på en viktig kommun är Uppsala, med tanke på mängden läkemedelsbolag där, berättar hon.
Life science har på senaste tiden fått en ännu mer framträdande plats i SBR’s kommunikation. Internationella investerarmöten, publikationer, och internationell marknadsföring är några av SBR’s verktyg.
– Vi lockade hit investerarmötet BIO-Europe som hölls här i höstas och resulterade i 30 000 möten på fyra dagar! säger Ylva Hultman.
Hur är intresset från utländska företag att etablera sig här?
– Det är sällan något går av sig själv, för vi är små med internationella mått. Genom ett proaktivt arbete söker vi upp investerare t.ex. på BIO-Europe som i år går i Wien. Vi arbetar också med att kontakta multiplyers, dvs organisationer som ger råd till utländska företag om var de ska investera. Vi har stor nytta av vårt nätverk, dels i Sverige dels utomlands, och det händer att vi får tips därigenom. Vi marknadsför oss med filmer och rapporter i sociala media, berättar hon.
Under 2024 kom det tio investeringsförfrågningar till Business Sweden. Under 2025 har det hittills kommit åtta. Detta är inom alla områden, så utöver life science är det en hel del avancerad tillverkning och grön omställning, förklarar Ylva Hultman.
Till hösten kommer två grupper av utländska journalister hit, och nyligen var ett amerikanskt Venture Capital-bolag här. Tillsammans med KI Science Park och Redeye visade SBR upp Stockholms styrkor, och de samarbetar även med Stockholm Science City, Business Sweden och Flemingsberg Science plus alla kommuner. Ylva räknar upp fyra exempel som hon just nu jobbar med att få hit:
- ett inom ATMP (Advanced therapy medicinal products)
- ett tillverkande bolag med 600 anställda
- ett amerikanskt Venture Capital som överväger att investera i bolag
- ett utländskt universitet
Vilka är våra styrkor inom life science?
– Jag tror det är den höga graden av innovation som vi investerar mycket i, dels med offentliga medel och dels privat från industrin säger hon.
Enligt multiplyers så är detta Stockholm-Uppsalas styrkor:
- akademi
- innovation
- sjukhus i världsklass
- globala bolag, ICT-företag och startupbolag (t.ex. inom Hagastaden, som är ett av Nordens starkaste innovationsdistrikt)
- mark, el och talanger, vilket en del kommuner fortfarande har att erbjuda
– Denna konstellation och detta ekosystem går nästan inte att hitta någonstans i Europa. Utöver det har vi en infrastruktur med livslångt lärande. Vi har också kommit långt i den gröna omställningen, vilket är en fördel om detta är viktigt för ett bolags finansiering, säger Ylva Hultman.
Hur kan vi bli ännu starkare?
– Vi arbetar proaktivt med PR-arbete och kommer under året ta hit fler journalister. Det är viktigt att vi får berättelsen, dvs styrkorna i Stockholm Uppsala, till de rätta målgrupperna och vi behöver hjälpas åt, säger hon.
Apropå PR och ”produkten” Stockholm så trycker Ylva Hultman på vikten av att berätta om produkten, snarare än att ha fokuset på att förbättra den.
– Vi behöver vara fler aktörer som tänker Stockholm-Uppsala, och det vore fint om vi kan öka känslan av ambassadörskap. När man är i internationella sammanhang skulle det vara bra om fler pratar om Stockholm Uppsalaregionen, även om det inte är ens primära uppgift. Vi behöver bli mer stolta och tänka ”ska det bli fler investeringar här så måste vi sprida budskapet om styrkor och vår samverkan”, säger Ylva Hultman.
Ylva Hultman sitter med i den operativa arbetsgruppen för det intensifierade Stockholm-Uppsalasamarbetet.
– Från SBR har vi precis släppt en rapport över ATMP inom Stockholm-Uppsala där nyckelpersoner från Karolinska ATMP Center, NorthX Biologics, SmartCella, Pfizer och Testa Center intervjuas. Rapporten Stockholm Uppsala Life Science Cluster - A Leader In ATMP Manufacturing >>
Rapporten har väckt stort intresse och Dagens Medicin, Läkemedelsmarknaden och Digital Hälsa, som ingår i Bonnier News Business, har publicerat en artikel. Även Dagens Industri publicerade en sammanfattning den 17/5 >>
Sju filmer som lyfter styrkorna
Att inventera, paketera och kommunicera Stockholm-Uppsalas styrkor inom life science är något som SBR jobbar ständigt med. Under det senaste året har de tagit fram sju filmer på temat, som sprids i internationella nätverk. I filmerna intervjuas nyckelpersoner från AstraZeneca, Bioarctic, Cellcolabs, Healthcap, Karolinska Institutet och KTH Innovation (längre ner på sidan finns länk till alla filmer).
Vad är på gång hos SBR närmaste året?
– Nästa möte är BIO-Europe i Wien i höst. Vi ska hitta nya möjligheter att kommunicera Stockholm-Uppsalas styrkor. Vi tittar på hur vi kan vi bygga kontakter med dem som kan hjälpa oss att föra fram vårt budskap. Vi behöver bygga ett helt nätverk, och kontakten med de journalister som besöker oss i höst är ett exempel.
Filmerna som lyfter Stockholm-Uppsalas styrkor inom life science
Sprid dem gärna i ditt nätverk!
Anna Martling, Karolinska Institutet >>
Fredrik Ringvide, AstraZeneca >>
Johan Christenson, Healthcap >>
Matti Sällberg, Karolinska Institutet >>
Lisa Ericsson, KTH Innovation >>
Text: Christina Jägare
Aktuellt från Stockholm Science City
