2020-09-30

Kartläggning och behovsanalys av resor och kommunikationer mellan universiteten

Karolinska Institutet – KTH – Stockholms universitet
Kartläggning och behovsanalys av resor och kommunikationer mellan universiteten

Sammanfattning

Karolinska Institutet, KTH och Stockholms universitet är alla starka lärosäten inom sina respektive områden. Tillsammans bildar de tre universiteten en komplett akademisk miljö som står sig mycket väl i en internationell jämförelse. År 2019 bildade dessa universitet universitetsalliansen Stockholm trio för fördjupat samarbete inom utbildning, forskning och samverkan. Detta långsiktiga, strategiska samarbete ökar kraven på att kommunikationerna mellan universiteten är enkla, tidseffektiva och tillgängliga för universitetens studenter och anställda.

För att få en bättre förståelse kring nuläget och även framtida behov genomfördes under perioden februari till mars 2020 en enkätbaserad undersökning riktad till anställda och studenter vid de tre universiteten. Idag är universitetens olika egna campusområden geografiskt utspridda vilket i sig är en utmaning. I denna undersökning lades fokus på de centrala campusområdena för att få en ökad förståelse kring resandet mellan de olika universitetsområden som är geografiskt nära varandra.

Analysen av de 4 406 inkomna svaren visar tydligt att kommunikationerna mellan universiteten Karolinska Institutet (KI), KTH och Stockholms universitet (SU) uppfattas som undermåliga och behöver stärkas i samband med växande krav på interaktion och samverkan mellan de tre universiteten. Specifikt kan sägas att mellan KI och SU, samt mellan KI och KTH, är nya kollektivtrafikförbindelser viktigast för att förbättra kommunikationerna mellan campusområdena. Respondenterna önskar ökad turtäthet på bussarna, samt direktbussar mellan campusområdena, vilket skulle minska restiden avsevärt. Många uttrycker även bekymmer med att bussarna inte håller tiderna och att de ofta är fulla. AlbaNova upplevs som särskilt isolerat, där kollektivtrafikens konkurrenskraft med andra färdmedel i dagsläget är alltför låg för att vara ett rimligt alternativ.

Även mellan de två campusområdena KTH och SU anges önskemål om förbättrad kollektivtrafik, men mellan dessa universitet är önskemål om bättre/säkrare gång- och cykelbanor det som flest framför. Cykelbanorna upplevs som alltför smala och otrygga med bristande belysning och för nära inpå biltrafiken. Campusområdena har även möjlighet att öka andelen cyklister genom att tillse säkrare cykelparkeringar samt förbättrad tillgång på omklädningsrum med skåp. Flera respondenter uttrycker även önskemål om tjänstecyklar och lånecykelsystem för ett smidigare resande med cykel både inom och mellan campusområdena.

Av de inkomna synpunkterna finns det med andra ord en stor bredd i önskemål om cykel- och gångmöjligheterna till och mellan universiteten, samt även olika aspekter kring den befintliga kollektivtrafiken liksom möjliga förändringar av den. I denna rapport analyseras och sammanställs resultaten som ett underlag för en fortsatt dialog.