Du är här

Byggstart för Gula tunnelbanelinjen 2020

Under 2020 påbörjas entreprenaden för att bygga ut tunnelbanenätet med den Gula linjen som ska byggas från Odenplan till Arenastaden med tre nya stationer: Hagastaden, Södra Hagalund och Arenastaden. Vi fick tillfälle att ställa några frågor till Malin Harders, projektchef för nya tunnelbanan till Arenastaden.

Tunnelbanan ska byggas ut med en ny linje från Odenplan till Arenastaden, berätta mer om den nya linjen!

Den nya linjen får färgen gul och knyts samman med Gröna linjen vid Odenplan. Utmed sträckan byggs tre stationer: Hagastaden, Södra Hagalund och Arenastaden, som blir slutstation. Hela sträckan byggs under jord. Vid de nya stationerna växer många nya bostäder och arbetsplatser fram. När Gula linjen är färdigbyggd kommer runt 80 000 människor att jobba i närområdet.

Hagastaden finns med bland de nya tunnelbanestationerna vilket är positivt med tanke på den växande stadsdelen där, hur ser linjens sträckning ut och var knyter den an till andra tunnelbanelinjer?

Från Odenplan fortsätter Gula linjen vidare söderut på Gröna linjens spår. Hur långt söderut är ännu inte bestämt, möjliga slutdestinationer är Skarpnäck eller Farsta. Med Gula linjen blir det enklare att ta sig till arbetsplatser och bostäder i den växande stadsdelen Hagastaden. En resa från Gullmarsplan till Hagastaden kommer att ta cirka 15 minuter. Via en av entréerna kommer man direkt in i Karolinska Universitetssjukhuset.

Vilka är de största utmaningarna med att bygga en ny tunnelbanelinje?

Våra tunnlar ska byggas under tätbebyggda delar av innerstaden, vilket gör att vi måste gå försiktigt fram när vi borrar och spränger. Och så ska vi bygga rakt under Karolinska Universitetssjukhuset. Det är inte bara patienter och personal vi ska ta hänsyn till, utan även känslig forskarutrustning. Dessutom ska vi bygga nära både pendeltåg och motorväg.

Hur ser tidplanen ut och när blir det klart?

Redan under våren 2020 kommer vi att starta våra arbeten. I Hagastaden kommer vi börja med att spränga ut den arbetstunnel som behövs för att kunna bygga spårtunnlar och stationer. Arbetstunneln kommer att användas under hela byggtiden för att frakta ut bergmassor. Här finns också plats för arbetsbodar materiel och uppställning av maskiner. Det kommer att ta cirka åtta år att bygga Gula linjen.

Hur håller man sig uppdaterad om vad som händer i projektet?
Håll koll på webbplatsen nyatunnelbanan.sll.se. Här kan man anmäla sig som prenumerant till vårt digitala nyhetsbrev, samt få aktuell information om pågående arbeten. När vi är i gång och bygger kan man få bygginformation och sprängvarning via vår sms-tjänst. Innan vi börjar med våra arbeten i Hagastaden kommer vi att bjuda in allmänhet och verksamheter till ett informationsmöte där man har möjlighet att ställa frågor om byggtiden till oss som jobbar med Gula linjen. 


Snabbfakta Gul linje till Arenastaden
- Det är Region Stockholm som ansvarar för att bygga ut Stockholms tunnelbana.
- Totalt ska Stockholms tunnelbana byggas ut med 3 mil spår och 18 stationer.
- Gul linje till Arenastaden ska byggas från Odenplan till Arenastaden, med tre nya stationer: Hagastaden, Södra Hagalund och Arenastaden. Hela sträckan byggs under jord.
- Vid Odenplan knyts Gula linjen samman med Gröna linjen. Söder om Odenplan fortsätter Gula linjen söderut på Gröna linjens spår. 
- Station Hagastaden får fyra entréer: en i Karolinska Universitetssjukhuset, en på det nya torget utanför sjukhuset, en mot Karolinska Institutet och en vid Torsplan.
- Produktionsstart våren 2020. Det tar cirka åtta år att bygga Gul linje till Arenastaden.

Malin Harders
projektchef för nya tunnelbanan till Arenastaden