Colibri Ventures fokuserar på unga bolag inom life science

Colibri Ventures investerar och stöttar tidiga bolag inom life science där fokus initialt är på molekylär diagnostik, genomiska verktyg och tidiga läkemedelsprojekt. Colibri Ventures har även lokaler på Campus Solna med gemensamma lab och kontor för mindre nystartade bolag. Vi fick tillfälle att ställa några frågor till Fredrik Dahl och Simon Fredriksson, partners på Colibri Ventures. 

Colibri Ventures är ett nystartat investment-bolag, berätta mer om ert fokus och hur ni skiljer er från andra investerare.

Colibri Ventures fokuserar på tidiga projekt och unga bolag inom life science. Med vår vetenskapliga bakgrund har vi på Colibri som styrka att göra noggranna vetenskapliga granskningar och kan därmed göra investeringar tidigare än traditionella VC-bolag. Colibri har en inkubator-lokal på Campus Solna där bolag får ett eget kontor och tillgång till gemensamt lab. Genom att kunna jobba mer aktivt med tidiga bolag och projekt vill vi försöka göra komplicerade life science projekt snabbare, effektivare, och mindre resurskrävande för att produkten skall nå ut på marknaden snabbare. 

Vilken typ av bolag eller projekt är mest intressanta för er ur ett finansieringsperspektiv?

Vi har själva bakgrund inom life science tools, diagnostik och pharma. Vi kommer främst göra investering i dessa områden, men har inga egentliga begränsningar på vetenskaps- eller affärsområden. Vi ser gärna att bolagen sitter i våra lokaler, men det är inget krav på en investering. Helst gör vi investeringar i tidiga projekt med stark vetenskap, lovande och högpresterande entreprenörer, och med en tydlig produktvision.

Ni är inte bara investerare utan har möjlighet att husera forskning och utveckling i egna lokaler, berätta mer!

Vi har ca 350m2 lokaler på Campus Solna med kontor och gemensamt lab. Tanken är att bolagen ska kunna komma igång snabbt med tidiga experiment utan att behöva bygga egna lag. Vi har förutom lokaler ett brett nätverk i Sverige och USA inom IP och patentfrågor, och finansiering. Tanken är att bolagen ska utöver vår expertis få tillgång till ett nätverk som täcker alla viktiga delar i ett bolagsbygge inom life science.

Baserat på er erfarenhet, vilka är de vanligaste fallgroparna start-ups gör under utvecklingsresan till mer mogna företag – och vad ska entreprenörer tänka på för att undvika dessa misstag?

De allra flesta bolag vi träffar har en spännande teknik eller upptäckt som kommer från akademisk forskning, men med en otydlig produktvision. Faran är att bolagen startas innan det finns ett tydligt produktplan som resulterar i att projekten blir ofokuserade och tar både onödiga resurser och lång tid att ta ut till marknaden. En annan punkt vi är noga med är att bolagen har koll på konkurrenssituationen, inte bara i Sverige utan i hela världen. I området vi jobbar inom händer det mesta i Kalifornien och i Boston-området, då är det viktigt att ha stenkoll på vad som händer där.

    

Fredrik Dahl och Simon Fredriksson, partners på Colibri Ventures.www.colibriventures.com