HiKS – en plattform för enklare access till kliniska prövningar

HiKS är en digital tjänst som samlar företagsinitierade kliniska prövningar. Med HiKS kan patienter, läkare och andra professioner inom hälso- och sjukvården hitta relevanta kliniska prövningar på ett enkelt och överskådligt sätt. 

HiKS (Hitta Kliniska Studier) kom till i en tid då det fanns en stor efterfrågan på mer detaljerad statistik om kliniska prövningar, men nationella initiativ som gick tvärs över sjukdomsområden saknades. 

– Nu har flera viktiga initiativ tagits av regeringen: exempelvis har Etikprövningsmyndigheten en digital tjänst. Läkemedelsverket har rapporterat om det regeringsuppdrag om statistik vilket man fick som ett resultat av utredningen ledd av Peter Asplund, berättar Frida Lundmark. Hon är Policy Manager på Lif, som tillhandahåller HiKS. 

Lif arbetar nära både nationella och regionala aktörer för att tillsammans skapa en så heltäckande bild av kliniska prövningar som möjligt. Hiks kompletterar den data och de tjänster som nu finns tillgängliga. Tjänsen lanserades 2023 och utvecklas kontinuerligt.  

Vilka är målgrupperna?   

– HiKS riktar sig till både patienter och läkare, med ett särskilt fokus på att presentera informationen på ett sätt som gör det enklare för patienter att nyttja tjänsten. Därigenom är det lättare för patienter att hitta relevanta kliniska prövningar. På motsvarande sätt är HiKS en tjänst som riktar sig till behandlande läkare för att hitta prövningar som kan matcha patienter, fortsätter Frida. 

På sikt ser de HiKS som en är en värdefull källa för att följa upp utvecklingen av kliniska prövningar i Sverige tillsammans med övriga initiativ, och därigenom skapa en heltäckande bild. 

Ser du några utmaningar? 

– Det finns fortsatt ett behov av att få den samlade bilden av alla kliniska prövningar som genomförs i Sverige, både de prövningar som företagen genomför och de akademiska prövningarna. Att arbeta nära tillsammans med övriga initiativ på nationell och regional nivå är viktigt så att vi tillsammans kan se till att fylla de luckor som finns.  

Vad är nästa steg?   

– Vi kommer under 2025 fortsätta att utveckla själva tjänsten men också växla upp det kommunikativa arbetet för att synliggöra Hiks än mer. Vi vill att fler ska få upp ögonen för tjänsten och därigenom ökas möjligheterna att få delta i kliniska prövningar.  

Hur har patientföreningar varit delaktiga?  

– Patientföreningarna har varit involverade under utvecklingen av HiKS. De är viktiga bollplank för oss för att säkerställa att tjänsten utformas på ett sådant sätt att den blir användbar för patienter och närstående. De kommer fortsatt vara nära involverade – för Lif är det angeläget att vi hela tiden stämmer av hur vi kan vidareutveckla tjänsten så att den bli bättre och mer användarvänlig. 

 

Till Lifs webbsida >>

Till webbsidan för HiKS >>