MSD:s event bidrar till debatten i branschen

Brown Bag Lunch Talks är ursprungligen ett amerikanskt koncept; en enklare lunch under ett seminarium med aktuellt tema. 2015 startade MSD sitt Brown Bag Lunch Talks på Gävlegatan i Hagastaden. Det har varit framgångsrikt och uppskattat, och de har nu hunnit med två evenemang efter pandemins hemmajobbar-period.

Erik Hallgren är Policy & External Affairs Lead på MSD och berättar här om deras Brown Bag Lunch Talks.

Varför arrangerar ni detta?

Foto av Erik Hallgren
Erik Hallgren på MSD Sverige.

– Vi försöker bygga en samlingsplats i life science-klustret i Hagastaden. Det blir ett forum för viktiga frågor i hela branschen, inte bara för oss på MSD. Vi tillhandahåller platsen, men ämnena ska röra branschen och hela ekosystemet; företag, offentlig sektor och akademi, säger Erik Hallgren.

Han poängterar att de har tur med sitt kontor som har stor yta och lämpar sig bra för evenemang. Där går det lätt att samla dem som är intresserade, och konceptet är ett smart sätt att sänka tröskeln så att folk har tid att komma.

Vad är det viktigaste mervärdet för er?

– För oss som företag är det ett sätt att bidra positivt till debatten i branschen och vara en aktiv del i hela ekosystemet. Det är viktigt att det blir bra diskussioner både i panelen och mellan åhörarna, fortsätter Erik Hallgren.

Ni har haft två arrangemang efter pandemin. Blev det som ni tänkt?

– Ja! Vi hade ett litet frågetecken kring hur aptiten skulle vara på fysiska evenemang nu – skulle folk vilja komma och lyssna? Det visade sig vara viktigt att ha sådana här mötesplatser. Vi blev positivt överraskade vid den första lunchen i december, det var en fantastisk uppslutning, säger han.

Det fanns helt klart ett uppdämt behov att fysiska möten, en längtan att komma ut igen på denna typ av aktiviteter. MSD har hittat både intressanta och aktuella samtalsämnen, liksom bra panelister. Drygt 100 åhörare har varit på plats både i december och i april.

Vilka är det som kommer?

– Det är en stor blandning vilket är väldigt kul. Framför allt från life science-branschen, hälso- och sjukvård, akademi, offentlig sektor och myndigheter. Det visar att konceptet funkar inte bara för life science-branschen utan för hela ekosystemet, vilket reflekteras i vilka som kommer, säger Erik Hallgren.

Hur ser planerna ut framåt?

– Vår ambition är att ha Brown Bag Lunch Talks en gång per termin, under hösten och våren. Målet är att fokusera diskussionerna på aktuella ämnen som berör hela branschen. Till exempel ser vi att det händer mycket på EU-nivå just nu, men även den svenska regeringen är mycket aktiv. Kort sagt finns det ingen brist på intressanta samtalsämnen, berättar han.

Håll utkik på MSD:s LinkedIn för kommande Brown Bag Lunch Talks >> 

Till MSD Sveriges webbsida >>

 

 

Text: Christina Jägare