Utbildning ger ökad patientkraft och chans att påverka

Patienter som engagerar sig i utvecklingen av nya behandlingar, läkemedel och medicinteknik behövs. EUPATI:s nya utbildning som lanserades i november är en del i detta.

– Patienter behöver vara med i hela utvecklingsprocessen. Vi tror att det är viktigt för att få fram bättre behandlingar och bättre lösningar, säger Ola Cornelius, utbildningsansvarig EUPATI Sverige. 

EUPATI är en europeisk patientakademi för hälsofrämjande innovation (European Patients Academy on Therapeutic Innovation). EUPATI bildades som ett EU-initierat projekt 2012.  

I november lanserades en digital utbildning för patienter och företrädare, som EUPATI Sverige har utvecklat. Utbildningen består av förinspelade filmer varvade med korta kunskapsfrågor. Den är kostnadsfri och öppen för alla; patienter, brukare, närstående och företrädare. Hela utbildningen är framtagen tillsammans med representanter från patientrörelsen, industrin, akademin och offentliga myndigheter. 

Vad hoppas ni att utbildningen ska åstadkomma?  

– Syftet är att utbilda patienter så att de kan bli en jämbördig part med akademin och industrin i såväl läkemedelsutveckling som forskningsstudier på EU-nivå, säger Cristin Lind, projektledare för EUPATI Sverige. 

Deltagarna kommer bland annat öka sina kunskaper om forskning och utveckling av läkemedel, medicinteknik, precisionsmedicin och om läkemedels väg från idé till patient. Utbildningen fokuserar också på tillståndsprocessen: Vad krävs för att ett läkemedel ska bli godkänt och eventuellt subventioneras?  

Vilka utmaningar kan utbildningen bidra till att lösa?  

– Vi vill öka delaktigheten genom att utbilda patienter och företrädare och synliggöra värdet av att utbildade patienter bidrar med sin expertis, som jämlika aktörer i skapandet av god hälsa, säger Cristin Lind projektledare.  

Genom att öka patienters och företrädares kompetens och delaktighet ökar också patientkraften och möjligheten att påverka. 

När man har gått hela utbildningen, som tar cirka 12 timmar, får man ett diplom som innebär att man får kalla sig EUPATI Sverige expertpatient och man ingår då i EUPATI Sveriges samverkans nätverk. 

Hur bemöts utbildningen av akademi och sjukvård? 

Richard Rosenquist Brandell, överläkare och professor i klinisk genetik vid Karolinska Institutet, samt föreståndare för Genomic Medicine Sweden: 

– Det är viktigt att få patienternas ”input” på den planerade forskningen. Bilden av en forskare som ett slags professor Kalkyl stämmer inte längre, du måste ha dina tentakler ute i samhället. Inom mitt fält är en innovation inte en innovation förrän den når patienterna. Alla som arbetar med medicinsk forskning mår bra av att träffa patienter och personligen lär jag mig något varje gång jag träffar patientföreträdare. 

Richard Rosenquist Brandell håller i en av de filmade föreläsning till utbildningen. 

EUPATI Sverige drivs med medel från Allmänna Arvsfonden från september 2021-september 2024.  

Vad händer efter september 2024? 

– EUPATI Sverige har bildat en ideell förening som kan stå på egna ben istället för ett projekt som idag. Vi vill att det ska bli en långsiktig satsning så vi kan utveckla fler utbildningar, andra tjänster och saker som behövs, säger Ola Cornelius, utbildningsansvarig EUPATI Sverige. 

Vad tar ni med er från lanseringen 9 november? 

– Vi imponerades av alla engagerade och namnkunniga deltagare. Utbildningsbehovet är stort, inte bara hos patienterna och brukarna utan även hos industrin, akademin och offentliga myndigheter. EUPATI Sveriges utbildning behövs och även EUPATI Sverige som en nationell och neutral samverkansplattform, säger Eva Helmersson, projektkoordinator på EUPATI Sverige.

Vilken är din favoritplats i Hagastaden?

– Hela Hagastaden, faktiskt. Vi gillar hur Hagastaden bygger en community av nyfikna, kunniga och innovativa människor och möten, avslutar Eva Helmersson.

 

Läs mer om EUPATI Sverige >>

 

Text: Christina Jägare