Webinar online: Europamarknaden för produkter inom digital hälsa

Hur kan du som utvecklar produkter inom digital hälsa expandera till nya marknader? Vilka europeiska länder är mest intressanta att satsa på och varför? Vilka resurser krävs? Hur kan Business Sweden hjälpa dig vid en Europaexpansion?

Den 19 januari höll vi ett webbinarium om marknaden i Europa för produkter inom digital hälsa.

I panelen:

  • Magnus Pettersson, Head of Expansion på Mindler, berättar om sin etablering på den europeiska marknaden
  • Britta Stenson och Emma Hemmingson, Business Sweden, ger tips för en lyckad etablering samt berättar vilken hjälp de kan erbjuda

Samtalet modererades av Andreas Namslauer Stockholm Science City. Här hittar du inspelningen från webbinariet. Längre ner på sidan besvarar vi några frågor som vi inte hann ta upp i webbinariet. 

Frankrike: Ett förtydligande som gäller diagrammet som visar hur hälso- och sjukvården bekostas i Frankrike: mindre än 10% betalas ur egen ficka (PooP). Men Magnus Pettersson lägger till att när det gäller psykologisk behandling är man i Frankrike ganska van att betala för denna själv.

Tyskland: Ett system som väckt stort intresse bland både företag och andra länder är Tysklands Digital Healthcare Act (DGV) och The Fast-Track Process for Digital Health Applications (DiGA). Systemet ger läkare möjlighet att ordinera digitala verktyg såsom appar, vilka ersätts av sjukvårdsförsäkringen. Bland annat har franska politiker sagt att man vill kopiera det som fungerar bra i systemet. Tyskland införde detta 2019 och utvärderingen pågår. Det är ännu för tidigt att säga vilka delar som kommer att användas i andra länder och om en implementering av en digital hälsotjänst i Tyskland gör det lättare att komma in på ett annat lands marknad.

Egen personal eller konsulter? En sista fråga handlade om tips på hur man bör tänka kring att anställa personal i de olika länderna jämfört med att använda sig av konsulter. Vill man vara en del av det publika sjukvårdssystemet är det rimligt att ha anställd personal på plats. Ofta är språkkunskaper och marknadskännedom viktigare än var personalen har sitt kontor. Detta blir också allt mer tydligt när vi alla blir mer och mer vana att arbeta med digitala verktyg på distans. 

Fler frågor?

Om ni har fler frågor eller funderingar är ni varmt välkomna att kontakta talarna: