“Bra för organisationer att få sitt erbjudande genomlyst”

Peter Löwenhielm är affärscoach på KI Innovations, ett innovationskontor och inkubator som hjälper till i hela innovationsprocessen från idé till marknad. Målet med verksamheten är att fler fantastiska idéer på Karolinska Institutet ska kunna bidra till en friskare framtid för alla.

Vad gör en affärscoach?

– Vårt uppdrag är att stötta forskare vid KI som vill nyttiggöra resultat från forskning. Konkret innebär det att hjälpa till med grundläggande affärsutveckling t.ex. att säkra patenträttigheter, identifiera marknader och juridisk och regulatorisk rådgivning. Nyttiggörande sker vanligen genom bildande av företag eller utlicensiering av uppfinningar, förklarar Peter Löwenhielm.

Vad är det svåraste med ditt jobb?

– Att hitta balansen mellan rollen som rådgivare och som coach, säger han.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

– Alla briljanta människor jag träffar varje dag och chansen att hjälpa dem vidare i sin resa. Jag är också väldigt nyfiken på teknik och medicin och att dagligen få ta del av fantastiska ideér är lyxigt, säger han.

Projektet Stockholm Life Tech syftar till att tillgängliggöra forskningsinfrastrukturer för SME, och finansieras av Europeiska regionalfonden.

Du var involverad i Stockholm Life Tech, vad var din roll?

– Min roll var att som affärscoach hjälpa infrastrukturer i projektet att se över sina erbjudanden mot SME, förklarar Peter Löwenhielm.

Varför behöver forskningsinfrastrukturer/core faciliteteter en affärscoach?

– Jag tror att alla organisationer kan ha nytta av att ibland med hjälp av utomstående genomlysa sitt erbjudande, säger han.

Vad var den största utmaningen i arbetet med projektet?

– Att schemalägga aktiviteter med många intressenter inblandade 😊 En annan utmaning är att snabbt förstå vilka de viktiga frågorna är för de olika intressenterna, säger han.

Vilket tror du var ditt viktigaste bidrag till projektet?

– Att utmana deltagarna att se verksamheten ur nya perspektiv och konkretisera frågor som kom fram i projektet, säger han.

Vilka lärdomar tar du med dig från projektet?

– Det har varit en ögonöppnare för vilken kunskap som finns i infrastrukturerna i regionen och hur SME kan samverka med dem. Personligen tror jag starkt att metoder från affärsutveckling kan bidra till ett effektivare resursutnyttjande både hos infrastrukturer och deras samarbetspartner. Som affärscoach har jag fått fördjupad kunskap inom ATMP fått insikt i hur infrastrukturerna fungerar och kan ge bättre råd till mina klienter, berättar Peter Löwenhielm.

Kommer fler forskningsinfrastrukturer/core faciliteter att kontakta dig för hjälp framöver?

– Jag tror att det finns ett vidare behov bland aktörer i Stockholmsregionen att se på sina verksamheter med affärsutvecklingsögon, avslutar han.

 

Länk till KI Innovations >>

Mer om Stockholm Life Tech >>