Stärkta förutsättningarna för nystartade tech-bolag i 14 länder – detta ger initiativet ”Rise Europe”. Här har de främsta universiteten och startup-hubbarna i Europa gått samman. KTH Innovation och startup-inkubatorn Sting är de enda svenska representanterna.
En av aktiviteterna i Rise Europe handlar om att hjälpa Europas mest lovande startups med nätverk och stödinsatser, så att de snabbare kan växa globalt. Lisa Ericsson, medgrundare till KTH Innovation och vd för KTH Holding, är väldigt positiv till Rise Europe.
– Startups får ett stort värde genom att vi från de olika universiteten och hubbarna kommit varandra närmare och hjälps åt mer. Om ett företag som är knutet till KTH vill till exempelvis Tyskland, är det nu lättare att kontakta rätt personer där – Europa är bara ett samtal bort, säger hon.
Man kan nu bättre använda varandras ekosystem, lära sig av varandra och tillit byggs in i systemet, fortsätter Lisa Ericsson.
– I Sverige är vi early adopters, vi är duktiga på data och vi är kunniga. Men vi har en liten hemmamarknad och våra bolag behöver tidigt hitta större marknader, vilket vi får tack vare Rise Europe, säger hon.
Tävlingar, event, initiativ
Utöver fler kontakter finns det tävlingar, event och initiativ som öppnats upp dit de kan skicka bolag. Ett exempel är Heilbronn, som ligger mellan Stuttgart och Frankfurt, där tech huben Campus Founders finns. Här grundades t.ex. Lidl, som nu är en av de största livsmedelskedjorna i Europa. Campus Founder arrangerar årligen Heilbronn Slush'D, ett stort tech event som också arrangerar en pitchtävling för innovativa startups. Många bolag sprungna ur KTH-forskning är verksamma inom foodtech och har som mål att förbättra matproduktion genom t.ex. mindre klimatpåverkan, bättre hållbarhet eller veganskt kött.
– Vi fick möjlighet att skicka en startup från KTH till årets Heilbronn Slush'D och vi valde ut Kitocoat, ett bolag som baseras på forskning från KTH och som använder nanoteknologi för coating på frukt och grönt, vilket förlänger hållbarheten och därmed minimerar matsvinn. De vann – och utöver en pengacheck som vinst har de nu nya kontakter och större nätverk, berättar Lisa Ericsson.
Öka kvinnligt entreprenörskap
En annan aktivitet inom Rise Europe är ett format för att öka kvinnligt entreprenörskap genom att matcha kvinnliga medgrundare med startups från olika europeiska länder.
– Vi missionerar om den långsiktiga approach som KTH Innovation har för att få fler kvinnor att satsa på sin idé. Många säger att de ”ska hem och tänka om” så vi har nog påverkat en hel del. Andra tycker att vi gör det svårt. Vi vill ju förändra i grunden, inte bara att så att siffrorna ser bra ut. T.ex. vill vi se över vad det är i vårt erbjudande som gör att färre kvinnor inte kommer till oss med sina idéer, istället för att fortsätta som vanligt och sätta ett "pink" program som bara vänder sig till kvinnor. Det är dock en lång process och vi vill inte driva något kortsiktigt. När det gäller detta är vi ganska olika inom Europa, säger Lisa Ericsson.
Market entry program och matchmaking-event
Att arrangera market entry program för att startups ska kunna lanseras snabbare, liksom matchmaking-event mellan startups och investerare finns det också planer för inom Rise Europe.
– Vi har gjort en del analyser men är inte helt igång med detta ännu. När det gäller matchmaking öppnar vi upp de befintliga event vi har, säger hon.
Hur har universiteten och startup-hubbarna selekterats fram?
– Det var ett bottom-up inititiativ från tre aktörer; UnternehmerTUM (Centret för innovation och affärsskapande på Technical University of Munich), DTU Skylab (Danmarks Tekniske Universitet, Skylab är dess innovationshub) samt Agoranov (Science & Tech Incubator i Paris, kopplad till Sorbonne). Dessa tre aktörer bjöd in dem de tyckte passade in, som oss, och sedan har vi tipsat om några andra, förklarar Lisa Ericsson.
Hon poängterar att tanken inte är att resa en massa EU-pengar, utan istället få initiativ att växa från gräsrotsnivå.
Vilka är dina förväntningar på samarbetet inom Rise Europe?
– Det ska ge ett värde för dem vi stöttar. Detta är bara början, det blir väldigt spännande att se vart det tar vägen när det landar mer. Vi vill att chefer och företrädare får chans att träffas, säger hon.
De ska ha en tredagars Summit varje år, för att i lugn och ro och se hur man jobbar i andra länder och lära av varandra vilket är väldigt värdefullt.
– Vi etablerar bra kontakter i varje land, inte bara inom EU, utan även i UK och Schweiz. Hittar delar som funkar och som vi kan skala upp där det finns stora värden. Vi ska hitta gemensam linje som vi kan driva, för vi behöver kroka arm i hela Europa kring hur vi tänker med innovation, entreprenörskap och banbrytande teknik. Konkurrensen från Asien och USA är stor, säger Lisa Ericsson.
Hur kommer startup företagen som ni stöttar att märka av samarbetet?
– Det är en möjlighet att öppna upp en Highway to Europe, med hjälp till fler kontakter. Det är en ganska exklusiv möjlighet, och jättebra för ett projekt, säger hon.
Lisa Ericsson säger att KTH Innovation får ut mycket av detta, t.ex. inspiration för att vässa sitt erbjudande. De hoppas också att kunna stärka det akademi-nära innovationsstödets roll i innovationsekosystemet.
– När man tittar på vad vi gör och värdet av detta så är vi en viktig spelare i Europa. Stockholm står sig väl i detta!
Universitet och hubbar som ingår i Rise Europe
Alliansen Rise Europe består idag av: Aalto University, Agoranov, Beta-i, Campus Founders, DTU Skylab, École Polytechnique, ETH AI CENTER, ETH Zurich, HighTechXL, IE University, Imperial College London, INiTS, KTH Innovation, EnSpire Oxford, Sting, TalTech, Tangent at Trinity College Dublin, UnternehmerTUM och Vento.
Deltagarna i alliansen kommer från Österrike, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Tyskland, Irland, Italien, Nederländerna, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz och Storbritannien.
Se också:
- www.rise-europe.com (webbsidan för Rise Europe)
- KTH Innovation får fler kvinnor att satsa på sin idé (tidigare intervju med Lisa Ericsson)
- Europas främsta universitet och startup-hubbar går samman (pressmeddelande från Sting)
- Kitocoat wins the "Rise Europe" pitching category at the Heilbronn Slush'D (Kitocoats LinkedIn-post om vinsten)
Sista frågan: vilken är din favoritplats i Hagastaden?
– Jag tycker att Aula Medica vid KI är mycket vacker i sin arkitektur. I framtiden ser jag fram emot att besöka Forskaren, som ser ut att bli en mycket spännande mötesplats.
Text: Christina Jägare